ترموستات چگونه کار می کند؟

در حالی که دماسنج ابزاری برای خواندن دمای اتاق است ، اما ترموستات قادر است آن را کنترل کند. این دیواری یا دیواری باشد ، برای تنظیم دمای خانه ضروری است. بیایید نگاه عمیق تری به ترموستات ، انواع ترموستات و نحوه کار آنها بیندازیم.

ترموستات چیست؟


چگونه دمای خانه خود را کنترل می کنید؟ امروزه گزینه های زیادی وجود دارد ، از برنامه های تلفن های هوشمند گرفته تا شماره گیری دمای سنتی. اینها همه اشکال ترموستات هستند. در هسته آن ، ترموستات به سادگی کنترل هایی است که برای تنظیم دما در سیستم گرمایش استفاده می شود. می توانید درجه حرارت دلخواه را تنظیم کنید و ترموستات کار می کند تا اتاق یا دیگ آبگرم شما در این سطح مطلوب باشد. اگر خانه شروع به کاهش دما کند ، یک ترموستات گرمایش را روشن می کند تا گرم شود. بعد از رسیدن دمای داخلی به نقطه تنظیم شده ، ترموستات برای خاموش کردن گرمایش کار می کند تا از گرم شدن بیش از حد شما جلوگیری کند.

در این چارچوب اساسی ، تعدادی ویژگی و گزینه وجود دارد:

برخی از ترموستات ها بی سیم و باتری کار می کنند
برخی دیگر با سیم به خود دیگ بخار متصل می شوند.
ترموستات های قابل برنامه ریزی از یک برنامه مشخص برای گرمایش در ساعات مشخصی از روز استفاده می کنند.
ترموستات های هوشمند کارهای روزمره شما را یاد می گیرند و با آنها سازگار می شوند
می توانید در اینجا تفاوت بین ترموستات قابل برنامه ریزی و هوشمند را دریابید.

انواع ترموستات


ترموستات ها در اشکال ، اندازه ها و سبک های مختلفی وجود دارد. دو نوع اصلی ترموستات دیجیتال و مکانیکی هستند. اینها به چند روش اساسی متفاوت است. امروزه بیشتر ترموستات های جدید دیجیتال یا الکترونیکی هستند. ترموستات های دیجیتال دارای اجزای داخلی هستند که می توانند واکنشی دقیق و واکنش پذیر به دمای اتاق ایجاد کنند. سنسورهای الکترونیکی دمای داخلی را می خوانند و می توانند بر اساس آن گرمایش را تنظیم کنند و اتاق را در یک درجه از تنظیمات قرار دهند.

در مقابل ، یک ترموستات مکانیکی معمولاً دما را با استفاده از دو بیت فلز کنترل می کند. اینها در سنسور ترموستات در یک نوار دو فلزی لمینیت می شوند. با گسترش و انقباض انواع مختلف فلزات با تغییر دما ، مدار الکتریکی متصل به سیستم گرمایشی شما خاموش و روشن می شود. به این ترتیب ترموستات قادر به خواندن و تنظیم گرما است. آنچه در مورد ترموستات دو فلزی باید توجه داشت این است که دقیق آن به اندازه یک مدل دیجیتال نیست. دما می تواند تا پنج درجه از نقطه تنظیم شده هدف متفاوت باشد. با این حال ، برخی ترموستات های مکانیکی را به دلیل مقرون به صرفه بودن و سوئیچ روشن و خاموش بودن آن ترجیح می دهند.

نحوه تنظیم ترموستات


در اینجا چند نکته مفید در مورد نحوه استفاده از ترموستات آورده شده است.

این نوع دستگاه ها باید در منطقه ای از خانه با جریان هوای تازه قرار بگیرند. اگر ترموستات خود را در محلی مخصوص آفتابی یا پشت پرده قرار دهید ، نمی تواند دما را به طور دقیق درک کند.
برای شروع ، آن را روی کمترین دمایی که برایتان راحت است تنظیم کنید. برای بیشتر افراد ، این در محدوده 18 تا 21 درجه خواهد بود.
گرچه ممکن است افزایش دما در روزهای سرد وسوسه انگیز باشد ، اما لازم نیست. ایده پشت ترموستات این است که این دستگاه به هوای سردتر واکنش نشان می دهد و اطمینان حاصل می کند که حرارت به اندازه کافی روشن است تا خانه را به نقطه تعیین شده خود گرم کنید. با این حال ، از آنجا که گرم شدن یک خانه در یک روز سرد ممکن است بیشتر طول بکشد ، می توانید برنامه گرمایش را زودتر روشن کنید.

ترموستات های قابل برنامه ریزی هم دارای تنظیمات زمانی و هم دمایی هستند ، بنابراین شما می توانید دما را در دوره های مختلف روز تنظیم کنید. این به شما امکان می دهد با خاموش کردن گرمایش هنگام کار ، در مصرف انرژی صرفه جویی کنید ، اما در اواخر روز باز هم به خانه خود بروید و به خانه گرم بروید. هنگام برنامه ریزی ترموستات باید زمان گرم شدن و خنک شدن را در نظر بگیرید.

نحوه استفاده از ترموستات مکانیکی


ترموستات های مکانیکی به لطف گسترش نوارهای فلزی داخلی ، گرما را تنظیم می کنند. این نوار برق را از طریق مدار متصل شده ، گرم می کند. با گرم شدن نوار ، یکی از فلزات به اندازه کافی منبسط می شود تا مدار باز شود و گرمایش را خاموش کند و اتاق را خنک کند. برای تنظیم این مکانیسم در ترموستات خود ، از صفحه دمایی استفاده کنید که می توانید آن را با دمای دلخواه تنظیم کنید. این نقطه را برای خاموش و روشن شدن مدار تنظیم می کند.

نوارهای فلزی مدتی طول می کشد تا منبسط یا منقبض شوند ، بنابراین روند کار می تواند به تدریج انجام شود. یک راه حل برای این کار این است که به دنبال یک ترموستات مکانیکی باشید که یک شکم پر از گاز درون دو دیسک فلزی قرار دارد. این دیسک های فلزی به گونه ای طراحی شده اند که سطح نسبتاً زیادی دارند و به آنها امکان واکنش سریع در برابر گرما را می دهد. گاز موجود در دم ، منبسط و منقبض شده ، مدار الکتریکی را کنترل کرده و بر این اساس گرم می شود. گرچه به نظر پیچیده می رسد ، اما از نظر کاربر تنها کاری که شما باید با ترموستات انجام دهید تنظیم درجه حرارت مورد نظر است و مابقی قطعات مکانیکی هستند!

مشاهده لیست قیمت انواع ترموستات در لینک روبرو : ترموستات